Teším sa raz na plavbu loďou. Ale nie plachetnicou po chorvátskych zátokách a prístavoch. Teším sa na platbu luxusnou loďou po šírom mori. Témou tohto blogu budú zaoceánske plavidlá a zážitok na celý život, ktorý určite nahradí niekoľko dovoleniek, ktoré si odpustíte.

Voda pokrýva viac než 70 % povrchu Zeme. Cestovateľ spoznáva zaujímavé miesta ktoré ho privedú na pevninu. Pri cestovaní sa nevyhne ceste loďou. Voda je najzaujímavejšia a najtajuplnejšia zlúčenina našej planéty, ktorá vznikla pred 4,5 miliardami rokov. Vie byť jemná a tichá ako lesný potôčik, alebo sa zmeniť na silný a nebezpečný prúd. Odísť z pevniny za touto zlúčeninou. Užiť si more a vodu všade kam len dovidíte pritom nestratiť čokoľvek načo ste zvyknutí z bežného života. Rozhodne stojí za rozmýšľanie našetriť si alebo vymeniť plavbu luxusnou loďou za niekoľko dovoleniek.

Určite poznáte slávny Titanic. Jeho sláva je poznačená veľmi tragickou udalosťou hneď na jeho prvej plavbe. Ak sa niečo také neudialo, dnes by Titanic nik nepoznal, pretože by bol nanajvýš výstavný exponát prvej výletnej lode. A aj preto, lebo dnes sú o niekoľko väčšie výletné lode ako Titanic.

Na všetkých výletných lodiach majú všetci hostia prístup všade. Samozrejme okrem sekcií apartmánov alebo návštevy rôznych večierkov kde môžete ísť len v predpísanom oblečení. Selekcia pasažierov na chudobných a bohatých (ako to bolo na Titanicu) neexistuje.

Výletné lode sa plavia po Stredozemnom mori, Severnej Európe, po pobreží Ázie, Austrálie alebo Nového Zélandu. Každá z takýchto plavieb je pekná a má svoje čaro. Každý z nás má však iné požiadavky a každému sa páči niečo iné (či už viac slnka, pokojnejšie more, atrakcie v prístavoch a podobne). Aj keď má každý inú predstavu a mnohým sa nemusí páčiť to čo mne a naopak, neexistuje nespokojný klient.

Lode majú rýchlosť  max 21 uzlov väčšinou sa plavia  19 až 20 uzlov. Keď sú destinácie veľmi vzdialene od seba tak zrýchlia, aby to stihli podľa plánu. Ak sú bližšie. tak sa nemajú kam ponáhľať. Pokiaľ nepríde hurikán na lodi nie je cítiť, že sa hýbe, a vy, že sa plavíte. Platí úplne doslovne, že dovolenka nemá nič spoločné s rýchlosťou. Ten hurikán berte ako atrakciu, ktorá sa nedá v čase keď sa počasie zbláznilo vymeniť za čokoľvek príjemnejšie (stredozemné more je však takmer stále kľudné).

Osobne od takejto plavby očakávam určite dobrodružstvo – na relax predsa nie je čas. Nemám rád pálivé slnko a neznesiteľné horúčavy. Oceňujem veľa aktivít a možností priamo na lodi. Niečo ako napodobenina života v Las Vegas. Vyberám si moje obľúbené cukrovinky čierny princ a teda FAN plavbu loďou Oasis of the Seas od spoločnosti RCCL.

Predpokladám, že maximálne 5 dní budem na mori. Osobne sa veľmi teším práve na pocit, ako sa dlho budeme plaviť tam, kde bude dookola samá pokojná voda, stále pekné počasie a mne na lodi nič nebude chýbať. Preto by som chcel plavbu na Hawaii z Los Angeles alebo niekam do Ázie. Približne po troch dňoch si začnete zvykať na toto nové prostredie. Pre ten najväčší a nezabudnuteľný zážitok postačí aj 8 dňová plavba. Ak by som sa chcel len plaviť vyberám si Queen Mary 2 na trase Southampton  – New  York  za 7 dní.

Na palubách výletných lodí je medzinárodná klientela s tým, že podľa konkrétneho miesta bude prevaha miestnych. V Amerike bude prevaha Američanov, v Európe Európanov a v Ázii Aziatov. Pokyny pred plavbou budú v slovenčine, naloďovacie dokumenty posiela spoločnosť a to buď v nemeckom alebo anglickom jazyku. Denná tlač s informáciami o rôznych možnostiach využitia vášho času na palube v slovenčine chýbať bude. Kde by vám na dovolenke nechýbali svetové jazyky ako angličtina, nemčina, francúzština a španielčina?

Čo sa týka jedla, zistil som si cenovú náročnosť v reštaurácii  na taliansky štýl v A la Carte. Ceny sú fixné a nie sú dané za jedlo ale ako service charge max 25 dolárov na osobu za večeru. Za takúto cenu podobnú večeru na súši nikde určite nenájdem. Po večeri so všetkým, čo k tomu patrí je to smiešna suma. Určite ste si všimli, že dôraz na jedlo sa na výletných lodiach kladie obrovský. Spoločnosť nemá problém garantovať, že hladný neostanete. Žijeme v 21 storočí a na palube je to cítiť. Samozrejmosťou je internet aj telefón – síce drahší, nakoľko spojenie je tiež cez internet. Nepochybujem, že v každom prístave nájdem call shop a internet cafe.

Tento blog som napísal aj preto, aby ste lepšie pochopili, že cena takejto plavby nie je len pre miliardárov. Konečná cena predovšetkým závisí od termínu, spoločnosti, dĺžky plavby a kajuty. Pri vhodnej kombinácii sa určite dá vybrať primeraná cena takejto luxusnej plavby. Spoločnosti sa od seba odlišujú medzi iným orientovaním na iný druh klientely a jej náročnosť. Spoločnosti sa môžu líšiť tiež ponukami a ponúkaním servisom. Najlepšie  je stále preveriť už konkrétnu loď o ktorú máte záujem a pripraviť pripadne otázky už na konkrétnu ponuku. Spoločností a lodí je veľmi veľa. Preto si každý pamätá len Titanic, ktorý sa potopil. Nemôže vám vadiť ak pre takúto plavbu pár rokov nepôjdete na nudnú dovolenku. Život si predsa treba užívať a neskúsiť niečo také by bola veľká škoda. Ak si niečo našetríte, investujte to do zážitkov – nebudete ľutovať.

V prípade, ak by sa niekto z vás chcel stať členom posádky (to už je jedno na akú pozíciu) mohol by dobrodružstvo z plavby luxusnou výletnou loďou otočiť na prácu a zárobok. Je to len na vás ako silno chcete a aké jazyky ovládate. Smer google – práca na lodiach.

Predstavte si taký malý detail. Po skončení dovolenky jedno miesto opúšťa naraz 2500 klientov. Zvládnu to do dvoch hodín pretože je to organizované po skupinkách podľa priority odletov a transferov. Napríklad ak mám večerný let a transfer z prístavu o 11tej tak ma nebudú vyháňať o 9tej ale najprv vystupujú tí ktorí majú skoré lety ako napríklad Američania. Deň pred vylodením je diskusia na palube s Cruise Manager a s klientmi v divadle,  ktorý so mnou prejde všetky dôležité body, ktoré potrebujem pri opustení lode. Doprava aj mimo lode funguje úplne synchrónne. Kompletný balíček zahŕňa leteckú prepravu do naloďovacieho prístavu ako aj zabezpečenie cesty domov po skončení plavby.

Možno vás prekvapí rovnako ako mňa, že takéto luxusné lode nemajú plavčíkov. Plavčíci nie sú ani pri bazénoch. Ale sú deck stuarti ktorí majú službu pri bazené a nepúšťajú deti ktoré sú pod vekom alebo min mierou na tobogány. Takže plavčík oficiálne nie je, ale plavčíkom je stále jeden z deck stuardov.

Tu je zopár stránok na možnosti výletov, ktoré je možné absolvovať individuálne počas kotvenia v prístave.

http://www.costacruise.com/B2C/EU/before_board/personalized-exc/excursions.htm

http://www.msckreuzfahrten.at/landausfluege.html

http://www.ncl.eu/shorex/shoreex_index.php

Za spoluprácu pri príprave tohto blogu autor ďakuje Miroslavovi Horváthovi.

Viac ponúk a info  na www.luxusneplavby.sk

Prečítajte si tiež:

  • žiadne relevantné články
Share: